Što je mikroučenje?
Mikroučenje definiramo kao strategiju samostalnog učenja kratkih, jasno definiranih sadržaja s ciljem stjecanja specifičnog znanja i kompetencija u vezi s postavljenim ciljevima učenja. Značajne karakteristike mikroučenja su:
Kratki sadržaji za učenje, prvi korak ka mikroučenju
Najočitnija karakteristika mikroučenja je njegova duljina, koja u pravilu ne prelazi 10 minuta. A to ograničava i opseg sadržaja za učenje posredovanih mikroučenjem. Učenje kratkih sadržaja za učenje nije novost u pedagoškoj teoriji i praksi. Prednosti učenja kroz manje sadržajne sklopove u pedagoškoj su teoriji poznate već dulje vrijeme.
Temelje je postavio psiholog Hermann Ebbingahus krajem 19. stoljeća. Takozvanom krivuljom zaboravljanja empirijski je pokazao da osoba koja uči u prosjeku već nakon dvadeset minuta zaboravlja oko 50 % nanovo naučenog, a za mjesec dana približno 80 %, pod uvjetom da nema nikakvih intervencija kojima bismo pokušali spriječiti proces zaboravljanja, a ni nikakvih okolnosti, donosno događaja, koji bi taj proces ubrzali (Shail, 2019.). Ebbinghaus je empirijskim eksperimentima pokazao da proces zaboravljanja možemo ublažiti, ili čak i zaustaviti, na način da osoba koja uči u kratkim lekcijama, odnosno komadima u redovnim intervalima ponavlja gradivo za učenje.
Mikroučenje omogućuje značajno više nego što vrijedi za učenje kratkih sadržaja za učenje usmjerenih na pamćenje. Pamćenje je samo prva razina na putu stjecanja znanja i kompetencija te je na Bloomovoj ljestvici kognitivnih sposobnosti pozicionirano najniže. Mikroučenje s odgovarajućim dizajnom nastave (engl. instructional design) i uz odgovarajuću tehnološku podršku, nudi širok spektar provedbenih mogućnosti za dosezanje ciljeva učenja viših kognitivnih razina*.
Kakvi su potencijali mikroučenja za učinkovitije i uspješnije učenje i osposobljavanje zaposlenika?
S obzirom na dosezanje ciljeva učenja, potencijale mikroučenja možemo podijeliti na dvije skupine:
Prvo, mikroučenje u poveznici s mobilnim učenjem omogućuje da je dosezanje primarnog cilja, koji vrijedi za kratke sadržaje za učenje, to jest pamćenje naučenoga, učinkovitije i uspješnije nego kod tradicionalnog pristupa ponavljanja sadržaja. Proces učenja mikroučenja primjenom mobilnih uređaja odvija se prilagođenije i po mjeri pojedinca, naime isti se u miru može bilo kada i od bilo gdje te koliko puta želi uhvatiti u koštac s ponavljanjem i utvrđivanjem gradiva za učenje.
Drugo, alati i aplikacije koji su ugrađeni, učitani ili predani u (pametne) mobilne uređaje, značajno šire potencijale mikroučenja putem dosezanja primarnog cilja pamćenja te omogućavaju učinkovitu i uspješnu realizaciju ciljeva učenja, koji su na Bloomovoj ljestvici pozicionirani više. To su prije svega ciljevi koji se povezuju s primjenom naučenoga, evaluacijom različitih mogućih rješenja, pa i poticanjem kreativnosti na radnom mjestu**.
Bogatstvo tehnoloških mogućnosti koje je raspoloživo ili pak dostižno na mobilnim uređajima, omogućuje široku paletu formata mikroučenja, od onih tehnološki jednostavnih pa do onih naprednijih (na primjer videosnimke, interaktivne videosnimke, animacije, infografika, kvizovi, gamifikacije i simulacije, nadograđena i virtualna stvarnost).
Izbor formata mikroučenja u prvom redu ovisi o cilju učenja. Pri osmišljavanju mikro jedinice učenja i pripremi gradiva za mikroučenje, treba, pored ovog temeljnog smjerokaza, uzeti u obzir i karakteristike ciljane skupine ili pojedinca, prirodu sadržaja za učenje, raspoložive izvore, tehnološka ograničenja i slično.
Prednosti mikroučenja za zaposlenike
Fleksibilnost u oblikovanju mikroučenja omogućuje da je primjenjivo zapravo u svim segmentima i na svim razinama obrazovanja i osposobljavanja, a njegove prednosti su najprimjerenije za osobe koje se osposobljavaju na radnom mjestu, odnosno obrazuju uz posao.
Prednosti mikroučenja za učenje i osposobljavanje zaposlenika su sljedeće:
Prednosti mikroučenja za organizaciju
Mikroučenje je dobar izbor i za organizaciju koja na taj način osposobljava i obrazuje zaposlenike, naime mikroučenje u usporedbi s tradicionalnim oblicima (poput na primjer radionica, seminara, učenje iz tiskanih gradiva) ima zapažene prednosti.
Ograničenja mikroučenja
Navedene se prilike koje mikroučenje pruža pojedincu ili organizaciji, naravno, ne realiziraju u punom opsegu kod svakog slučaja mikroučenja. To ovisi o formatu mikroučenja, o njegovoj pozicioniranosti u proces učenja, o sadržajima za učenje, o osobinama osobe koja uči i o drugim čimbenicima.
U vezi s mikroučenjem u praksi često dolazi do krivog shvaćanja i slike o nezahtjevnosti njegove pripreme. Mikroučenje je tako često percipirano kao veoma privlačan oblik obrazovanja radi niskih troškova, koje si mogu priuštiti svi oni koji znaju razdrobiti sadržaj za učenje te mrvice (komadiće) pretvoriti u elektronički format kojemu se može pristupati mobilnim uređajima. Ali za kvalitetno osmišljavanje jedinice mikroučenja i za izradu gradiva za mikroučenje potrebno je najmanje temeljno poznavanje problematike planiranja i razvoja programa e-obrazovanja te osnovno ovladavanje digitalnim alatima za kreiranje digitalnih gradiva za mikroučenje.
To potvrđuju i iskustva pilot projekta uvođenja mikroučenja u poslijediplomski predmet Trendovi inovativnog obrazovanja. Studenti su mikroučenje upoznavali ne samo pasivno, kao koristan izvor za učenje, već i aktivno, na osnovi vlastitog iskustva pri izradi timskog zadatka. Krajnji cilj timskog zadatka je bio da studenti samostalno izrade multimedijsko otvoreno gradivo za učenje prema principima mikroučenja, koje će pokrivati sadržaje za učenje studijskog programa Inovativni menadžment u socijali i obrazovanju, pri čemu sve karakteristike i koraci izrade timskog zadatka moraju biti stručno utemeljeni i opisani.
Mikroučenje niti nije univerzalno primjenjiva strategija učenja. Mikroučenje svakako nije primjereno za kompleksne i kompliciranije sadržaje za učenje, koji se ne mogu kvalitetno predstaviti u nekoliko minuta. Mikroučenje nije ni dobra strategija učenja za obrađivanje novih, još nepoznatih tematika.
Popriličan oprez zahtijeva primjena mikroučenja kada je dio sadržaja istrgnut iz cjeline te postoji opasnost da osoba koja uči ne prepozna međusobnu povezanost i suovisnost pojedinih dijelova sadržaja za učenje. U tom se slučaju treba pobrinuti da osoba koja uči ima pristup drugim sadržajima za učenje koji su povezani s tematikom.
Literatura
Bregar, L., Zagmasjter M., Radovan M. (2020.). E-obrazovanje za digitalno družbo. Andragoški centar Slovenije. https://www.acs.si/digitalna-bralnica/e-izobrazevanje-za-digitalno-druzbo/ [pristup 1. 9. 2021.]
Shail M S (August 02, 2019) Using Micro-learning on Mobile Applications to Increase Knowledge Retention and Work Performance: A Review of Literature. Cureus 11(8.): e5307. DOI 10.7759/cureus.5307 [pristup 15. 6. 2019.]
* Bloomova revidirana taksonomija kognitivnih ciljeva učenja obuhvaća šest razina kognitivnih sposobnosti, razvrstanih od najnižih do najviših: pamtiti, razumjeti, primijeniti, analizirati, vrednovati, stvarati (Anderson i Krathwohl, 2001., u Bregar i drugi, str. 131.).
** Na internetskim stranicama ponuditelja tehnološki podržanog osposobljavanja i stručnih udruženja, na primjer Learning Guild i CommLab India, možemo pronaći korisne savjete i brojne primjere dobre prakse mikroučenja.