Okruženje u kojem živimo je kompleksno, nestabilno i nepredvidljivo. Gospodarska kriza u 2009. i 2013. godini i razdoblje povezano s pandemijom COVID-19, značajno su obilježili razvoj novih marketinških trendova, te i vidno utjecali na komunikaciju između poduzeća i potrošača. Većina potrošača je počela primjenjivati sasvim nove pristupe - većina je postala »digitalna«.
Dolaze nove generacije koje ovladavaju tehnologijom i internetom, što se odražava u njihovim medijskim navikama. Kada pogledamo svakodnevnu komunikaciju između različitih generacija, ponekada nam se čini kako jedni druge više ne razumijemo. Različite generacije imaju različite stilove komunikacije. Korištenje slenga, različiti komunikacijski alati i stilovi komuniciranja, razlog su za sve veće nerazumijevanju između generacija.
Poznavanje značajki komuniciranja s pojedinom generacijom je važno da bismo znali koja sredstva i alate za komunikaciju oni koriste. Kako bi komunikacija mogla biti učinkovitija, potrebno ju je prilagoditi pojedinoj generaciji. Budemo li pokušali ugoditi svima, nećemo biti uspješni. Skupinama pojedinaca se moramo približiti na prilagođen način – no, naravno, različite generacije moramo prvo razumjeti, te ćemo tek onda moći oblikovati odnose s njima.
Svaku generaciju karakteriziraju osobine koje su opće prirode, te koje izražavaju društvene okolnosti u kojima je pojedina generacija odrastala. No one ipak nisu potpuno jednolične i homogene, stoga sve karakteristike pojedine generacije ne možemo pripisati svim pripadnicima određene generacije. Unatoč tome općenito možemo prepoznati nekoliko zajedničkih karakteristika.
Predstavnici Baby boom generacije (djeca blagostanja), rođeni prije 1959. godine, druga je najveća generacija (nakon generacije Y). Odrastali su u razdoblju ekonomske stabilnosti i višeg životnog standarda. Slijede mlađe, često pretražuju na internetu, te se upuštaju u online kupovinu. Tehnologiju koriste na drukčije načine (više za komunikaciju) od predstavnika mlađih generacija. Koriste i društvene mreže (FB), manje IG i Snapchat. Više vremena provode čitajući, odnosno pregledavajući različite sadržaje od predstavnika drugih generacija. Uvjerenje da su »Baby boomeri« nazadnjački i da se ne razumiju na tehnologiju pogrešno je - digitalni marketing može dosegnuti i njih.
S predstavnicima Baby boom generacije preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:
Generacija X, rođeni između 1960. i 1979. godine. Za razdoblje odrastanja predstavnika ove generacije karakteristični su ekonomska nestabilnost i velike promjene, tako u društvenom, kako u političkom području. Oni su dobro obrazovani i vjeruju u važnost obrazovanja. Većina predstavnika ove generacije dosegnula je određenu razinu financijske stabilnosti, a mnogi od njih i štede. Oni su kupci koji imaju potrebe i visoku kupovnu moć: oni su trenutačni pokretači razvoja. Uzgojeni su u skladu s tradicionalnom piramidom vrijednosti, u kojoj su ključne bile skromnost, pripadnost, solidarnost i sigurna budućnost. Na trženje reagiraju na tradicionalne načine, slično kao predstavnici starije Baby boom generacije. Oni su mnogo bolje upoznati s primjenom različite tehnologije od Baby boom generacije. Mnogi od njih koriste društvena mreže (FB), a i upotreba pametnih mobilnih telefona među njima je vrlo raširena. Oni kupuju i na internetu.
S predstavnicima generacije X preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:
Generacija Y (milenijska generacija, milenijalci), rođeni između 1980. i 1995. godine, prva je generacija visoke tehnologije (engl. High-tech generation). Predstavnici ove generacije su odrastali u razdoblju u kojem je upotreba visoke tehnologije (računala, mobilni telefoni, Internet, forumi, blogovi, Skype, MSN, MTV) bila nešto sasvim uobičajeno. Radi prisutnosti visoke tehnologije oni su uvijek imali mogućnost dobivati i pristupati novim informacijama, zbog toga su i najosvještenija generacija. Označeni su prvom »uvijek povezanom« generacijom - upotreba komunikacijskih sredstava i društvenih mreža neophodan je dio njihove svakodnevice. Intenzivno uključena generacija. Oni su među najbrojnijim redovito intenzivnim internetskim kupcima (57 %) (Valicon, Ceneje.si, Iprom, 2022.).
S predstavnicima generacije Y preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:
Generacija Z, rođeni nakon 1996. godine, odrastala je u razdoblju u kojem je tehnologija već ovladavala svijetom. Nazivamo ih »tihom generacijom«, »iGeneration«. Generacija koja je prva rođena u »digitalnom svijetu«. Komuniciraju prije svega putem interneta – putem internetskih zajednica poput Googlea, FB-a, Twittera, itd., umjesto da se susreću uživo. Svim sadržajima pristupaju putem mobilnih telefona. Posljedica toga navodno su lošije razvijene verbalne vještine i lošija sposobnost javnog nastupa. Oni imaju drukčija očekivanja od ponude i pristupa prodavača njima. Upravo to ponuditeljima proizvoda/usluga donosi nove izazove. Oni u većoj mjeri kupuju putem interneta, te su među najbrojnijim redovito intenzivnim internetskim kupcima (56 %). Definiraju i uvode nove kategorije i mijenjaju strukturu internetske prodaje (Valicon, Ceneje.si, Iprom, 2022.).
S predstavnicima generacije Z preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:
Ako želimo privući pozornost predstavnika generacije Z, moramo znati pisati na način da nas oni razumiju. Oni koriste brojne emocionalne simbole (emotikone), mnogo GIF-ova, memeova, skraćenica, kratkih 3 sek videa. Komuniciraju drukčije nego kod klasičnog pisanja.
S obzirom na rezultate aktualnog istraživanja Medijska potrošnja 2021. (Iprom i Valicon, 2021.), na kraju možemo sažeti sljedeće trendove:
Izvori: