DOBA Znanja

Pratite naše novosti
Objavljeno v: Sadržaji / teme, Članci

Karakteristike generacija potrošača Baby boom, X, Y i S, te kako komunicirati s njima

24. travanj 2023.

Okruženje u kojem živimo je kompleksno, nestabilno i nepredvidljivo. Gospodarska kriza u 2009. i 2013. godini i razdoblje povezano s pandemijom COVID-19, značajno su obilježili razvoj novih marketinških trendova, te i vidno utjecali na komunikaciju između poduzeća i potrošača. Većina potrošača je počela primjenjivati sasvim nove pristupe - većina je postala »digitalna«.

Dolaze nove generacije koje ovladavaju tehnologijom i internetom, što se odražava u njihovim medijskim navikama. Kada pogledamo svakodnevnu komunikaciju između različitih generacija, ponekada nam se čini kako jedni druge više ne razumijemo. Različite generacije imaju različite stilove komunikacije. Korištenje slenga, različiti komunikacijski alati i stilovi komuniciranja, razlog su za sve veće nerazumijevanju između generacija.

Poznavanje značajki komuniciranja s pojedinom generacijom je važno da bismo znali koja sredstva i alate za komunikaciju oni koriste. Kako bi komunikacija mogla biti učinkovitija, potrebno ju je prilagoditi pojedinoj generaciji. Budemo li pokušali ugoditi svima, nećemo biti uspješni. Skupinama pojedinaca se moramo približiti na prilagođen način – no, naravno, različite generacije moramo prvo razumjeti, te ćemo tek onda moći oblikovati odnose s njima.

Svaku generaciju karakteriziraju osobine koje su opće prirode, te koje izražavaju društvene okolnosti u kojima je pojedina generacija odrastala. No one ipak nisu potpuno jednolične i homogene, stoga sve karakteristike pojedine generacije ne možemo pripisati svim pripadnicima određene generacije. Unatoč tome općenito možemo prepoznati nekoliko zajedničkih karakteristika.

Predstavnici Baby boom generacije (djeca blagostanja), rođeni prije 1959. godine, druga je najveća generacija (nakon generacije Y). Odrastali su u razdoblju ekonomske stabilnosti i višeg životnog standarda. Slijede mlađe, često pretražuju na internetu, te se upuštaju u online kupovinu. Tehnologiju koriste na drukčije načine (više za komunikaciju) od predstavnika mlađih generacija. Koriste i društvene mreže (FB), manje IG i Snapchat. Više vremena provode čitajući, odnosno pregledavajući različite sadržaje od predstavnika drugih generacija. Uvjerenje da su »Baby boomeri« nazadnjački i da se ne razumiju na tehnologiju pogrešno je - digitalni marketing može dosegnuti i njih.

S predstavnicima Baby boom generacije preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:

  • Facebook: Ciljani oglasi i zanimljiv sadržaj privući će njihovu pozornost.
  • Informativni video sadržaji: U snimke uključite info sadržaje, a i dulje snimke su primjerene. Snimke koje koriste GIF-ove, prijenosi uživo i video s intenzivnom glazbom u pozadini, njima nisu zanimljivi.
  • Sadržajno trženje: Usredotočeni sadržaji.
  • Blogovi: Blogiranje je iznimno učinkovita metoda sadržajnog trženja za »Baby boomere«.
  • Elektronička pošta: Aktivna marketinška komunikacija putem e-pošte značajan je element trženja proizvoda/usluga.
  • Chatovi: FB Messenger, Viber, Skype
  • Tradicionalna pošta: Po većini više reagiraju na tradicionalne oblike oglašavanja nego predstavnici drugih generacija.
  • Kuponi: Veliki je broj predstavnika ove generacije odrastao u okruženjima u kojima je štednja bila od ključnog značenja. Zbog toga je ponuda kupona s različitim popustima ili pogodnostima učinkovita metoda za ciljano trženje.

Generacija X, rođeni između 1960. i 1979. godine. Za razdoblje odrastanja predstavnika ove generacije karakteristični su ekonomska nestabilnost i velike promjene, tako u društvenom, kako u političkom području. Oni su dobro obrazovani i vjeruju u važnost obrazovanja. Većina predstavnika ove generacije dosegnula je određenu razinu financijske stabilnosti, a mnogi od njih i štede. Oni su kupci koji imaju potrebe i visoku kupovnu moć: oni su trenutačni pokretači razvoja. Uzgojeni su u skladu s tradicionalnom piramidom vrijednosti, u kojoj su ključne bile skromnost, pripadnost, solidarnost i sigurna budućnost. Na trženje reagiraju na tradicionalne načine, slično kao predstavnici starije Baby boom generacije. Oni su mnogo bolje upoznati s primjenom različite tehnologije od Baby boom generacije. Mnogi od njih koriste društvena mreže (FB), a i upotreba pametnih mobilnih telefona među njima je vrlo raširena. Oni kupuju i na internetu.

S predstavnicima generacije X preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:

  • Digitalni video: Videosnimke su popularne kod svih generacija, no ipak istraživanja pokazuju da je generacija X osobito sklona njima.
  • Facebook: Oni su među najaktivnijim korisnicima društvene mreže FB.
  • Twitter: Brojni pojedinci redovito koriste i ovu društvenu mrežu.
  • Blogovi: Usredotočiti se na sadržaje koji obrađuju problematike s kojima se suočava generacija X, ili na interese njezinih predstavnika. Kvalitetni sadržaje privući će njihovu pozornost.
  • Obrazovni sadržaji: Predstavnici generacije X mogu se pohvaliti višom razinom naobrazbe od prethodne generacije. Aktivno nastavljaju svoje obrazovanje i slijede načelo cjeloživotnog učenja.
  • Chatovi: FB Messenger, Viber, WhatsApp
  • Elektronička pošta: primarni izvor komunikacije.
  • Istodobno praćenje društvenih mreža (FB, IG), e-pošte, portala s novostima, te općenito internetskih stranica.

Generacija Y (milenijska generacija, milenijalci), rođeni između 1980. i 1995. godine, prva je generacija visoke tehnologije (engl. High-tech generation). Predstavnici ove generacije su odrastali u razdoblju u kojem je upotreba visoke tehnologije (računala, mobilni telefoni, Internet, forumi, blogovi, Skype, MSN, MTV) bila nešto sasvim uobičajeno. Radi prisutnosti visoke tehnologije oni su uvijek imali mogućnost dobivati i pristupati novim informacijama, zbog toga su i najosvještenija generacija. Označeni su prvom »uvijek povezanom« generacijom - upotreba komunikacijskih sredstava i društvenih mreža neophodan je dio njihove svakodnevice. Intenzivno uključena generacija. Oni su među najbrojnijim redovito intenzivnim internetskim kupcima (57 %) (Valicon, Ceneje.si, Iprom, 2022.).

S predstavnicima generacije Y preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:

  • Mobilno trženje: Sve se vrti oko mobilnih uređaja. Ako trženje nije prilagođeno mobilnim uređajima, ono je neučinkovito, ili ga pak predstavnici ove generacije neće zamijetiti.
  • Društvene mreže: Otvoreni su za sve društvena mreže.
  • Sadržaji korisnika: Oni nisu samo čitatelji, odnosno primatelji sadržaja, nego i sami kreiraju.
  • SMS trženje: Sve popularniji način komunikacije.
  • Trženje s pomoću utjecajnih osoba: Pozitivno reagiraju na preporuke vršnjaka, bilo da se radi o njihovim prijateljima na društvenim mrežama, ili o nekoj važnoj ličnosti.
  • Video: Uzrokovao je revoluciju u načinu i prihvaćanju video marketinga.
  • Snapchat: Privlači predstavnike generacije Y.
  • Elektronička pošta: najpopularniji način komunikacije.
  • Chatovi: FB Messenger, Viber, Skype, Zoom, Teams.
  • Istodobno praćenje društvenih mreža (FB, IG, SnapChat), e-pošte, portala s novostima, te općenito internetskih stranica.

Generacija Z, rođeni nakon 1996. godine, odrastala je u razdoblju u kojem je tehnologija već ovladavala svijetom. Nazivamo ih »tihom generacijom«, »iGeneration«. Generacija koja je prva rođena u »digitalnom svijetu«. Komuniciraju prije svega putem interneta – putem internetskih zajednica poput Googlea, FB-a, Twittera, itd., umjesto da se susreću uživo. Svim sadržajima pristupaju putem mobilnih telefona. Posljedica toga navodno su lošije razvijene verbalne vještine i lošija sposobnost javnog nastupa. Oni imaju drukčija očekivanja od ponude i pristupa prodavača njima. Upravo to ponuditeljima proizvoda/usluga donosi nove izazove. Oni u većoj mjeri kupuju putem interneta, te su među najbrojnijim redovito intenzivnim internetskim kupcima (56 %). Definiraju i uvode nove kategorije i mijenjaju strukturu internetske prodaje (Valicon, Ceneje.si, Iprom, 2022.).

S predstavnicima generacije Z preporučljivo je komunicirati s pomoću sljedećih marketinških alata:

  • Društvena mreže: Za njih su odgovarajući način za razmjenu informacija, a najviše vremena provode na YT-u (Shorts), Snap Chatu (Spotlight), IG-u (Reels) i TikToku.
  • Chatovi: FB Messenger, IG, SnapChat.
  • Trženje s pomoću utjecajnih osoba: Imaju povjerenje u influenCere, posvećuju im pozornost, njihovi su virtualni prijatelji.
  • Ne vole klasično oglašavanje.
  • Od robnih marki (RM) očekuju više: mnogo vremena provode u chatu, tako s prijateljima, kako s RM-om, razgovaraju virtualno, skupljaju mišljenja, dijele iskustva, žele dobiti što više informacija.
  • Video pozivi nisu rijetkost, internetski video je u potpunosti uvažena platforma.
  • Netflix generacija.
  • Istodobno praćenje društvenih mreža (IG, SnapChat, TikTok), e-pošte, portala s novostima, te općenito internetskih stranica.

Ako želimo privući pozornost predstavnika generacije Z, moramo znati pisati na način da nas oni razumiju. Oni koriste brojne emocionalne simbole (emotikone), mnogo GIF-ova, memeova, skraćenica, kratkih 3 sek videa. Komuniciraju drukčije nego kod klasičnog pisanja.

S obzirom na rezultate aktualnog istraživanja Medijska potrošnja 2021. (Iprom i Valicon, 2021.), na kraju možemo sažeti sljedeće trendove:

  • Mobilni telefon je postao naš stalan suputnik.
  • Generacije X, Y i Z su kod kuće na digitalnim uređajima, prate digitalne medije, prisutnije su na društvenim mrežama, te komuniciraju putem digitalnih alata.
  • Povećana upotreba alata za digitalnu komunikaciju kod generacija X, Y, Z (elektronička pošta, društveni mediji, alati za chat, video pozivi).
  • Baby boom generacija u većem opsegu sluša radio, gleda TV, čita tiskane medije, no unatoč tome se vidi da koristi i digitalne medije, te da se digitalizira.
  • Baby boom generacija aktivnije prati novosti na internetskim medijima i na TV-u, mlađe generacije su sklonije protočnim sadržajima i videu.

Izvori:

Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac