DOBA Znanja

Pratite naše novosti

Karijerne kompetencije budućnosti – Dodana vrijednost online studija

30. kolovoz 2021.
Razvoj kompetencija za potrebe tržišta rada te posljedično i visokoškolsko obrazovanje kao ključni generator tih kompetencija, pod snažnim su utjecajem društvenih i tehnoloških trenova te trendova zapošljavanja i inoviranja u svim područjima. Pandemija COVID-19 dodatno je pokazala potrebu za većom prilagodljivošću i otpornošću, tako obrazovanja kako gospodarstva.

Raskorak između visokoškolskog obrazovanja i potreba tržišta rada kod nas, a i drugdje u Europi, još je uvijek izrazit. U prvi plan sve više dolaze potrebe za takozvanim mekim kompetencijama koje bi studenti morali razviti za vrijeme studija, bez obzira na stručno područje pojedinog studijskog programa. U skladu s time, mijenja se i koncepcija znanja. Prof. Ulf-Daniel Ehler tako u svojoj knjizi Future Skills – The future of learning and higher education kaže kako „znanje nije više mišljeno kao nešto što se razvija i pohranjuje u glavama studenata i stručnjaka, nešto što se predstavlja u knjigama i razvrstava u discipline ... Znanje je definirano - i cijenjeno - ne zbog onoga što ono jest, već zbog onoga čemu može doprinijeti“ (Ehler, 2020.: 14). Ukoliko dakle želimo na najbolji mogući način ovladavati budućim izazovima, prema njegovom mišljenju, studenti za vrijeme studija moraju razvijati prije svega radoznalost, otpornost, samopouzdanje i sposobnost djelovanja na samoorganizirani način.

A upravo to je bilo i jedno od ishodišta za istraživanje DOBA Fakulteta o eventualnoj dodanoj vrijednosti online studija s aspekta mekih kompetencija, odnosno takozvanih kompetencija budućnosti u poslovnom svijetu, koje studenti razvijaju radi samog načina studija.

Model online studija na DOBA Fakultetu

Online studij na DOBA Fakultetu u cijelosti se odvija na daljinu, te se temelji na suradničkom učenju i na konstruktivističnim pristupima. Kao takav potiče različite oblike interakcije između studenata, uzajamno učenje te posljedično i oblikovanje novog znanja, naime studij je primarno namijenjen zaposlenima koji se u studij uključuju s određenim stručnim predznanjem i radnim iskustvom. Glavni oblik studijskih aktivnosti je timski rad, u okviru kojega studenti izvršavaju pojedinačne zadatke koji tvore dijelove završne ocjene.

Odvijanje i konstatacije istraživanja

Istraživanje se odvijalo u dva dijela. Prvi dio je obuhvaćao analizu anketa zadnje tri godine, u kojima su diplomanti dodiplomskih programa i njihovi poslodavci ocjenjivali razvijenost organizacijskih, socijalnih, osobnih i informacijskih kompetencija.

Analiza rezultata je pokazala da diplomanti visokom ocjenom ocjenjuju razvijene kompetencije: ocjene se kreću od 6,1 do 6,7 na sedamstupanjskoj ljestvici. Slično su visoke i ocjene poslodavaca koji diplomantima plaćaju školarinu. Tako diplomanti kako poslodavci najvišim ocjenama ocjenjuju razinu razvijenosti osobnih kompetencija, u koje spadaju samoinicijativnost, pozitivna orijentiranost i motiviranost za stjecanje novih znanja.

Drugi dio istraživanja bio je namijenjen kvalitativnoj ocjeni razvoja, odnosno nadogradnje mekih kompetencija. U intervjuima su nasumice odabrani diplomanti različitih dodiplomskih programa koji još nisu imali prethodna iskustva s ovim načinom studija, istaknuli da je timski rad na daljinu ona glavna studijska aktivnost koja im je pomagala do veće samoinicijativnosti, fleksibilnosti i odgovornosti, bolje  organiziranosti i komunikacije. Oko timskog rada na daljinu se dakle razvijaju značajne organizacijske, socijalne, osobne i informacijske kompetencije koje nisu povezane sa sadržajem studijskog programa.

»Sam studij ti da „ono“. Meni osobno dao je potvrdu, dakle možeš, jer studij i općenito svijet, traže različitost. Dakle, moraš se hvatati u koštac s nekim drugačijim, inovativnim pogledima jer ako želiš razviti neku poslovnu ideju, moraš razmišljati malo drugačije, inovativno, u usporedbi s konkurencijom.«

»Reći ću to tako da sam razvila onaj osjećaj za vođenje, onu odlučnost, stati iza svojih riječi. Ova je kompetencija ojačana, a ojačani su i organiziranost te prihvaćanje … dakle da nešto prihvatiš i dovedeš do kraja.«

Usporedba dobivenih rezultata s nekim aktualnim studijama na temu kompetencija pokazala je da  online studij kako ga provodi DOBA Fakultet, u značajnoj mjeri omogućuje razvoj, odnosno nadogradnju mekih kompetencija, koje pored onih stručnih poslodavci očekuju od svojih zaposlenika te će i ubuduće predstavljati potrebe tržišta rada. A to je važna dodana vrijednost online studija na DOBA Fakultetu, koja diplomantima otvara bolje karijerne prilike.

Kompetencije koje studenti razvijaju za vrijeme online studija, također se u velikoj mjeri podudaraju i:

  • S rezultatima ankete koju je na proljeće 2021. godine provo portal za zapošljavanje MojeDelo.com među slovenskim poslodavcima, dobitnicima nagrade Ugledni poslodavac 2020., koji su pokazali da poslodavci od potencijalnih zaposlenima između ostalog očekuju samoinicijativnost, dobro djelovanje u timu, fleksibilnost i sposobnost dobre organizacije.
  • S cjelokupnim spektrom poduzetničkih kompetencija potrebnih za preoblikovanje ideja i prilika u postupke, kako ih definira Europski okvir za poduzetničke kompetencije (EntreComp):  samoinicijativnost, planiranje i upravljanje, suradnja s drugima, učenje kroz praksu i ovladavanje nepredvidljivim situacijama.

Važna konstatacija istraživanja je i da se unatoč studiju koji se u cijelosti odvija online, među studentima stvaraju iskrena prijateljstva.

»Pošto se sve odvija na daljinu, u svim tim godinama nemaš nikakav osobni kontakt ... Doduše, mi studenti smo imali Skype … ali nema onog osobnog kontakta, što pak naravno nije razlog da neki od nas nisu razvili i neka prijateljstva, ona trajna.«

Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac