Raskorak između visokoškolskog obrazovanja i potreba tržišta rada kod nas, a i drugdje u Europi, još je uvijek izrazit. U prvi plan sve više dolaze potrebe za takozvanim mekim kompetencijama koje bi studenti morali razviti za vrijeme studija, bez obzira na stručno područje pojedinog studijskog programa. U skladu s time, mijenja se i koncepcija znanja. Prof. Ulf-Daniel Ehler tako u svojoj knjizi Future Skills – The future of learning and higher education kaže kako „znanje nije više mišljeno kao nešto što se razvija i pohranjuje u glavama studenata i stručnjaka, nešto što se predstavlja u knjigama i razvrstava u discipline ... Znanje je definirano - i cijenjeno - ne zbog onoga što ono jest, već zbog onoga čemu može doprinijeti“ (Ehler, 2020.: 14). Ukoliko dakle želimo na najbolji mogući način ovladavati budućim izazovima, prema njegovom mišljenju, studenti za vrijeme studija moraju razvijati prije svega radoznalost, otpornost, samopouzdanje i sposobnost djelovanja na samoorganizirani način.
A upravo to je bilo i jedno od ishodišta za istraživanje DOBA Fakulteta o eventualnoj dodanoj vrijednosti online studija s aspekta mekih kompetencija, odnosno takozvanih kompetencija budućnosti u poslovnom svijetu, koje studenti razvijaju radi samog načina studija.
Model online studija na DOBA Fakultetu
Online studij na DOBA Fakultetu u cijelosti se odvija na daljinu, te se temelji na suradničkom učenju i na konstruktivističnim pristupima. Kao takav potiče različite oblike interakcije između studenata, uzajamno učenje te posljedično i oblikovanje novog znanja, naime studij je primarno namijenjen zaposlenima koji se u studij uključuju s određenim stručnim predznanjem i radnim iskustvom. Glavni oblik studijskih aktivnosti je timski rad, u okviru kojega studenti izvršavaju pojedinačne zadatke koji tvore dijelove završne ocjene.
Odvijanje i konstatacije istraživanja
Istraživanje se odvijalo u dva dijela. Prvi dio je obuhvaćao analizu anketa zadnje tri godine, u kojima su diplomanti dodiplomskih programa i njihovi poslodavci ocjenjivali razvijenost organizacijskih, socijalnih, osobnih i informacijskih kompetencija.
Analiza rezultata je pokazala da diplomanti visokom ocjenom ocjenjuju razvijene kompetencije: ocjene se kreću od 6,1 do 6,7 na sedamstupanjskoj ljestvici. Slično su visoke i ocjene poslodavaca koji diplomantima plaćaju školarinu. Tako diplomanti kako poslodavci najvišim ocjenama ocjenjuju razinu razvijenosti osobnih kompetencija, u koje spadaju samoinicijativnost, pozitivna orijentiranost i motiviranost za stjecanje novih znanja.
Drugi dio istraživanja bio je namijenjen kvalitativnoj ocjeni razvoja, odnosno nadogradnje mekih kompetencija. U intervjuima su nasumice odabrani diplomanti različitih dodiplomskih programa koji još nisu imali prethodna iskustva s ovim načinom studija, istaknuli da je timski rad na daljinu ona glavna studijska aktivnost koja im je pomagala do veće samoinicijativnosti, fleksibilnosti i odgovornosti, bolje organiziranosti i komunikacije. Oko timskog rada na daljinu se dakle razvijaju značajne organizacijske, socijalne, osobne i informacijske kompetencije koje nisu povezane sa sadržajem studijskog programa.
»Sam studij ti da „ono“. Meni osobno dao je potvrdu, dakle možeš, jer studij i općenito svijet, traže različitost. Dakle, moraš se hvatati u koštac s nekim drugačijim, inovativnim pogledima jer ako želiš razviti neku poslovnu ideju, moraš razmišljati malo drugačije, inovativno, u usporedbi s konkurencijom.«
»Reći ću to tako da sam razvila onaj osjećaj za vođenje, onu odlučnost, stati iza svojih riječi. Ova je kompetencija ojačana, a ojačani su i organiziranost te prihvaćanje … dakle da nešto prihvatiš i dovedeš do kraja.«
Usporedba dobivenih rezultata s nekim aktualnim studijama na temu kompetencija pokazala je da online studij kako ga provodi DOBA Fakultet, u značajnoj mjeri omogućuje razvoj, odnosno nadogradnju mekih kompetencija, koje pored onih stručnih poslodavci očekuju od svojih zaposlenika te će i ubuduće predstavljati potrebe tržišta rada. A to je važna dodana vrijednost online studija na DOBA Fakultetu, koja diplomantima otvara bolje karijerne prilike.
Kompetencije koje studenti razvijaju za vrijeme online studija, također se u velikoj mjeri podudaraju i:
Važna konstatacija istraživanja je i da se unatoč studiju koji se u cijelosti odvija online, među studentima stvaraju iskrena prijateljstva.
»Pošto se sve odvija na daljinu, u svim tim godinama nemaš nikakav osobni kontakt ... Doduše, mi studenti smo imali Skype … ali nema onog osobnog kontakta, što pak naravno nije razlog da neki od nas nisu razvili i neka prijateljstva, ona trajna.«