Spretnosti, znanja i vještine obično zajedno nazivamo kompetencijama, koje su ključni pokretač uspjeha. Opredjeljujemo ih kao »povezane vrste znanja, sposobnosti, vještina i stavova koji pretežno utječu na rad pojedinca, koje su povezane s njegovim djelovanjem u radnom okruženju te koje možemo mjeriti glede na prihvaćene standarde te poboljšati osposobljavanjem i razvojem« (Logar, Verčič, Ašanin Gole et al., 2014.).
Ujedno se radi i o »svim sposobnostima i mogućnostima koje su potrebne da netko u organizaciji može učinkovito i uspješno obavljati određeni posao, zadatke ili ulogu. Obuhvaćaju tako znanja kao i iskustva, osobnosti, motive, sliku o sebi, poteze i karakteristike pojedinca, ponašanja, spretnosti i vještine« (Kohont i Svetlik, 2005., str. 51).
Izvještaj istraživanja Svjetskog gospodarskog foruma 2016., »Future of Jobs«, navodi kako će se vjerojatno više od trećine, točnije 35 % postojećih znanja, spretnosti i vještina koje danas smatramo važnima, do 2020. godine promijeniti. Promjene koje pred nas donosi četvrta industrijska revolucija (razvoj u području genetike, umjetne inteligencije, nanotehnologije, 3D tiskanja i biotehnologije, pametnih sustava - kuća, tvornica, mreža ili gradova) zahtijevaju proaktivno prilagođavanje ne samo ponuditelja zaposlenja, već i svakoga od nas, naime tako veliki razvojni koraci znače i da većina zanimanja doživljava temeljitu preobrazbu. Neka će radna mjesta biti ugrožena, a postojeća već i sada zahtijevaju promjene u spretnostima, znanjima i vještinama.
Top 10 kompetencija (znanja, spretnosti, vještina) 2020. godine:
1. rješavanje zahtjevnih problema
2. kritično razmišljanje
3. kreativno razmišljanje
4. upravljanje ljudima
5. organizacijske sposobnosti
6. emocionalna inteligencija
7. etički pregled i odlučivanje
8. sposobnost usredotočavanja na klijenta
9. pregovaračke spretnosti
10. kognitivna fleksibilnost
Izvor: Future of Jobc Report, World Economic Forum
Podobno smo utvrdili i u Hrvatskoj na DOBA Fakultetu. U istraživanju koje smo proveli u šest zemalja (Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Srbija, Makedonija i Turska), identificirali smo sljedeće ključne kompetencije zahtijevane od strane poslodavaca:
Anketirani poslodavci svih šest uključenih zemalja smatraju kako je vještina rješavanja problema najvažnija menadžerska i voditeljska vještina potrebna za popunjavanje slobodnih radnih mjesta. Sposobnost usredotočavanja na klijenta za njih je najvažnija poduzetnička vještina, a upravljanje temama, rizicima i kriznim komuniciranjem najvažnija komunikacijska vještina. Ujedno su mišljenja da su za izvršavanje radnih zadataka u njihovim organizacijama kreativno i kritično razmišljanje te uporaba digitalnih/društvenih medija najpotrebnije znanja i spretnosti iz područja inovativnog menadžmenta.
Kod svih navedenih kompetencija se u biti radi o mekim znanjima, spretnostima, vještinama i sposobnostima uspostavljanja i građenja interakcije. Tzv. tvrde vještine, to jest znanja i spretnosti stečeni u okviru formalnog obrazovanja (npr. ekonomija poduzeća, makroekonomija, integrirano komuniciranje i sl.) anketirani su poslodavci uvrstili niže na ljestvici potrebnih znanja, sigurno i zato jer se radi o znanjima koja predstavljaju temelj za ulazak na tržište rada, te su ujedno i izvor konkurentske prednosti. Meke su vještine komplementarne tvrdim vještinama, te zajedno utječu na djelovanje zaposlenika te značajno opredjeljuju potencijal za njihov karijerni razvoj.
Korišteni izvori: