DOBA Znanja

Pratite naše novosti

Vrhunsko online obrazovanje – inovativni pedagoški pristupi potpomognuti najsuvremenijom tehnologijom

26. rujan 2024.

Na DOBA Fakultetu u studijski proces uključujemo brojne inovativne pedagoške pristupe, koji odražavaju šire trendove u globalnom visokom obrazovanju. Zašto su oni važni za studente koji se upisuju na naš fakultet? Pedagoške inovacije s pomoću tehnologije omogućuju aktivnije učenje i dinamičnije prilagođavanje obrazovnih sadržaja. Cilj inovacija je naglasiti razvoj kompetencija koje su usklađene s potrebama brzo mijenjajućeg svijeta i koje uključuju tako tehničke vještine, kako i meke vještine, poput timskog rada i rješavanja problema, koje su od ključne važnosti na današnjem tržištu rada.

Neprestano inoviranje na DOBA Fakultetu prepoznato je i izvan naših granica, te je nagrađeno jedinom međunarodnom akreditacijom za online studij u Jugoistočnoj Europi.

Koje su pedagoške inovacije dio studijskog procesa na DOBA Fakultetu te što to donosi našim studentima?

Kombinacija sinkronog (uživo) i asinkronog (samostalnog) učenja koja studentima omogućuje fleksibilnost pri odabiru vremena i načina učenja. Neke se aktivnosti odvijaju uživo i u točno određeno vrijeme, poput primjerice webinara koje održavaju visokoškolski nastavnici. Ostale aktivnosti studenti obavljaju samostalno ili u timovima, ograničeni su samo rokovima za predaju zadataka, što im omogućuje fleksibilnost. Izmjena asinkronog i sinkronog učenja omogućuje uravnoteženu interakciju između studenata, online mentora i visokoškolskih nastavnika, kao i među samim studentima, čime se jačaju suradnja i društvenu integraciju.

Visokoškolski nastavnici webinare održavaju i primjenjujući metode obrnutog učenja i kratkih prezentacija studenata. Obrnuto učenje potiče studente da se pripreme na webinar te da prije samog webinara prouče određeno gradivo i sadržaje. Na webinaru se tema obrađuje kroz raspravu ili rad u manjim timovima, što dovodi do boljeg razumijevanja teme i aktivnijeg sudjelovanja na webinarima. Webinari se provode i u obliku kratkih studentskih prezentacije na zadanu temu, koje se ocjenjuju, što potiče aktivno sudjelovanje i omogućuje dublje razumijevanje obrađenih tema. Studenti stječu dragocjeno iskustvo javnog nastupa i prezentiranja, što je korisno za njihov profesionalni život..​​​​​​

U okviru predmeta visokoškolski nastavnici ma DOBA Fakultetu pripremaju kratke videosnimke, koje su namijenjene kratkom uvodu u predmet, kao i objašnjenju složenijih sadržaja predmeta. Kratke videosnimke omogućuju studentima jednostavno ponavljanje specifičnih sadržaja, što poboljšava dugoročno pamćenje i razumijevanje sadržaja. Studenti imaju mogućnost pregledavanja videosnimki u bilo koje vrijeme i na bilo kojem mjestu, što omogućuje veću prilagodljivost i optimizaciju vremena za studiranje. Studenti ocjenjuju kratke videosnimke kao omiljeni izvor učenja, koji je važan za postizanje ciljeva učenja kako na nižoj, tako i na višoj kognitivnoj razini.Kratke videosnimke omogućuju studentima jednostavno ponavljanje specifičnih sadržaja, što poboljšava dugoročno pamćenje i razumijevanje sadržaja. Studenti imaju mogućnost pregledavanja videosnimki u bilo koje vrijeme i na bilo kojem mjestu, što omogućuje veću prilagodljivost i optimizaciju vremena za studiranje. Studenti ocjenjuju kratke videosnimke kao omiljeni izvor učenja, koji je važan za postizanje ciljeva učenja kako na nižoj, tako i na višoj kognitivnoj razini.

Na DOBA Fakultetu pratimo način razmišljanja najvećih stručnjaka za online obrazovanje u svijetu, pedagogiku i visokoškolsku didaktiku – uvođenje novih tehnologija uvijek povezujemo s postizanjem ciljeva učenja predmeta i programa te pedagoškim inovacijama. Suvremeni alati i metode povećavaju učinkovitost učenja i omogućuju bolje postizanje ciljeva učenja. Uvođenje novih tehnologija i alata povećava zanimljivost i interaktivnost obrazovnog procesa, što potiče studente na inovativno razmišljanje. U posljednjih smo nekoliko godina tako uveli nove tehnologije za nadzor online testova i ispita, alate za provođenje interaktivnih webinara, alate za timski rad i vršnjačko procjenjivanje ...

Svjesni smo da je za uspješno sudjelovanje na predmetu potrebno učenje osmisliti na način da je timski rad sastavni dio tako učenja, kako sheme ocjenjivanja. Studenti kroz timski rad uče surađivati u skupinama, što je ključna vještina za profesionalni život i timski rad u raznim radnim okruženjima. Rasprave omogućuju razmjenu različitih pogleda i ideja, što potiče kritičko razmišljanje i širi pogled na obrađene teme. Timski rad omogućuje međusobnu podršku među studentima, što povećava motivaciju i poboljšava cjelokupno iskustvo učenja. Timski rad sastavni je dio svakog predmeta na DOBA Fakultetu, studenti ga ocjenjuju visokom ocjenom, a visoko je ocijenjen i od strane diplomanata i njihovih poslodavaca.

Važno je da su i studenti svjesni važnosti timskog rada, koji je neizbježan u profesionalnom i privatnom životu.

Povratne informacije nakon svakog izrađenog zadatka standard su rada na online studiju na našem fakultetu. Povratna informacija na pojedinačne zadatke pomaže studentima razumjeti gdje su uspješni, koje su njihove jače strane i koji su njihovi nedostaci, što im omogućuje da se usredotoče na one aspekte studija gdje im je potrebna dodatna podrška i smjernice.

Povratna informacija na pojedinačne zadatke pomaže studentima razumjeti gdje su uspješni, koje su njihove jače strane i koji su njihovi nedostaci.

U suvremene oblike provjere i ocjenjivanja znanja uključujemo i takozvano vršnjačko procjenjivanje i davanje povratnih informacija od strane kolega studenata. To je proces u kojem studenti procjenjuju rad jedni drugima. Ovaj pristup može omogućiti veću objektivnost i raznolikost u ocjenjivanju, a istovremeno može potaknuti i učenje studenata te razvoj kritičkog mišljenja. Na DOBA Fakultetu smo, zbog važnosti vršnjačkog procjenjivanja, uveli i novi alat koji omogućuje anonimno davanje povratne informacije student - studentu sa zanimljivim sadržajnim elementima.

Proširene sheme ocjenjivanja (skraćeno PSO) na DOBA Fakultetu koristimo za svaki zadatak koji se ocjenjuje u okviru kontinuirane provjere i ocjenjivanja znanja u sklopu predmeta. PSO uključuje više različitih aspekata studentskog rada, što omogućuje cjelovitije i pravednije ocjenjivanje njihovog napretka. Više kriterija pri ocjenjivanju smanjuje pristranost te povećava objektivnost i pouzdanost ocjena.

Na DOBA Fakultetu koristimo umjetnu inteligenciju tako u fazi pripreme predmeta, jer su zadaci osmišljeni na način da ih studenti ne mogu izraditi isključivo s pomoću umjetne inteligencije, tako i tijekom samog provođenja predmeta, jer omogućuje prilagodbu obrazovnih sadržaja i metoda pojedinim studentima s obzirom na njihove specifične potrebe i napredak. S pomoću UI-a nastavnici osiguravaju trenutne i točne povratne informacije na više jezika, što studentima omogućuje brzo ispravljanje pogrešaka i poboljšanje znanja.

S pomoću Smjernica za korištenje UI-a u studijskom procesu, bili smo prvi koji smo studente upozorili na različite aspekte korištenja UI-a u studiju, uključujući one aspekte gdje podržavamo korištenje UI-a i one gdje to tijekom studija nije dozvoljeno. Rezultati anketa o korištenju UI-a među studentima pokazuju da studenti DOBA Fakulteta najčešće koriste UI alate za istraživanje obrađivanih tema, objašnjenje pojmova, pronalaženje izvora i literature, ispravljanje gramatičkih pogrešaka u predanim uradcima te za traženje kreativnih rješenja, generiranje slika i prevođenje.

Na DOBA Fakultetu zagovaramo podršku učinkovitom, etičkom i transparentnom korištenju UI-a. Važno je da studenti shvate kako su UI alati samo pomagala te da ne mogu zamijeniti njihovo vlastito razmišljanje i kreativnost.

Otvoreni obrazovni sadržaji (OER) omogućuju pristup visokokvalitetnim obrazovnim gradivima bez dodatnih troškova, što smanjuje financijske prepreke obrazovanju. Studenti imaju pristup širokom spektru obrazovnih sadržaja, što pak omogućuje produbljenije i cjelovitije razumijevanje obrađenih tema. Otvoreni obrazovni sadržaji dostupni su svim studentima diljem svijeta, čime isti imaju jednake mogućnosti za učenje i stjecanje znanja, bez obzira na njihovu zemljopisnu lokaciju. Na našem fakultetu potičemo i nastavnike da pripremaju vlastite otvorene obrazovne sadržaje.

Godine 2023. na DOBA Fakultetu smo uveli 76 pedagoških inovacija.

Jedinice mikroučenja su manje, lakše savladive jedinice gradiva koje omogućuju studentima lakše usredotočivanje i bolje razumijevanje složenih tema. Za mikroučenje je karakteristično da proizlazi iz manjih smislenih jedinica ili mikrosadržaja koje pojedinci koriste za 'stjecanje novog znanja, osvježavanje i ažuriranje svojega znanja ili za brzo rješavanje određenog problema, na koji naiđu u svojem radu.' Učenje se odvija u kratkim vremenskim intervalima, usmjereno je na razvoj specifičnih vještina ili znanja te je obično povezano s postizanjem jednog ishoda učenja. Za pojedinu jedinicu mikroučenja također se može dobiti manji broj ECTS bodova. Pojedini predmeti na DOBA Fakultetu pripremljeni su u obliku manjih jedinica mikroučenja, koje se mogu provoditi i samostalno. U okviru razvoja mikroakreditacija, na DOBA Fakultetu se pripremamo za provođenje kraćih, aktualnih obrazovanja koje će se provoditi kao jedinice mikroučenja i za koje će se moći dobiti određeni broj ECTS bodova, te koji će se moći uvažiti na predmetima istog stručnog područja i sadržaja.

Igrifikacija (gamifikacija) uključuje prijenos zakonitosti, pravila i elemenata igre u obrazovne aktivnosti. Učenje čini zabavnijim i interaktivnijim, što vodi do boljeg zadržavanja znanja i veće aktivnosti studenata. Igre često pružaju trenutne povratne informacije, što studentima omogućuje brzo prepoznavanje i ispravljanje pogrešaka te poboljšanje njihovog znanja i vještina. Brojna istraživanja pokazuju da igrifikacija (gamifikacija), ako se pravilno primjenjuje, može imati pozitivne učinke i koristi za obrazovanje. U pregledu 24 empirijske studije o igrifikaciji (gamifikaciji), Hamari i suradnici (2014.) utvrdili su da uključivanje elemenata igre u obrazovni proces u online obrazovanju pokazuje poboljšanje ishoda učenja, povećanje motivaciju studenata, veći angažman u obrazovnim aktivnostima i veće zadovoljstvo studenata. Na DOBA Fakultetu smo prije 10 godina započeli s korištenjem igara u obrazovnom procesu, a 2022. godine smo u okviru međunarodnog projekta Game for Change igrifikaciju (gamifikaciju) primijenili već na 9 predmeta bachelor i master programa.

Učenje temeljeno na istraživanju (Research-Based Learning) – studenti na DOBA Fakultetu mogu se aktivno uključivati u istraživačke projekte, što jača njihove istraživačke i analitičke sposobnosti. Ovaj pristup studentima omogućuje da teoriju direktno povežu s praktičnim istraživanjima i sa stvarnim izazovima.

Projektni zadaci za poduzeća i negospodarske organizacije, gdje studenti također s pomoću mentora iz poduzeća, analiziraju i pripremaju rješenja za konkretne izazove u poduzećima, stalna su praksa na DOBA Fakultetu. Studenti u okviru pojedinog predmeta, s ciljem zajedničkog pronalaženja rješenja problema koje percipiraju u poduzećima, pripremaju projektne zadatke za poduzeća s kojima imamo potpisane sporazume. Također, studenti izrađuju aplikativne zadatke na primjerima poduzeća, gdje studenti sudjeluju u projektima uz podršku stručnjaka iz tih poduzeća.

Gostujuća predavanja domaćih i stranih stručnjaka, koja pokrivaju jednu od sadržajnih tema predmeta, važan su dio svakog predmeta na DOBA Fakultetu. U prosjeku, u bachelor i master programima održimo 35–40 gostujućih predavanja godišnje, od čega 40 % čine predavanja stranih stručnjaka, koji imaju značajan utjecaj na razvoj svojeg područja u svijetu. Na nekim se predmetima gostujuća predavanja zamjenjuju okruglim stolovima sa stručnjacima, na kojima se kroz raspravu uključuju i studenti.

Svrha međupredmetnog umrežavanja je nadvladavanje ograničenja tradicionalno odvojenih disciplina i poučavanja, promicanje inovativnosti i razvoj kompleksnih rješenja za suvremene izazove, te time i bolja priprema studenata za zahtjevno i dinamično radno okruženje, s naglaskom na rješavanje globalnih održivih izazova (dvostruka tranzicija). Povezivanjem i suradnjom među studentima različitih programa, smjerova studija, godina pa i nacionalnosti na zajedničkim projektima, zadacima i studijama slučaja, DOBA Fakultet potiče inovativnu regionalnu praksu suradnje i umrežavanja svih sudionika. U međupredmetno umrežavanje u posljednjih je 12 godina uključeno više od 1300 studenata i 16 nastavnika s DOBA Fakulteta, koji su surađivali s institucijama iz čak 14 zemalja svijeta. U programima vezanim za održivi razvoj, u posljednjih je pet godina sudjelovao 941 student u okviru 17 predmeta.  

Mobilno učenje već dulje vrijeme omogućuje i virtualno obrazovno okruženje, koje na DOBA Fakultetu koristimo za studij. Mobilno učenje je oblik online obrazovanja koji studentima omogućuje pristup obrazovnim resursima i interakciju s nastavnim gradivima putem mobilnih uređaja, poput pametnih telefona i tablet računala. Ovaj pristup obrazovanju podržava učenje bilo gdje i bilo kada, što omogućuje veću fleksibilnost i dostupnost obrazovnih sadržaja.

Zadovoljstvo studenata provođenjem predmeta i programa na DOBA Fakultetu je visoko - 6,2 na sedamstupanjskoj ljestvici. Još je veće zadovoljstvo stečenim kompetencijama nakon završetka studija – 6,3 na sedamstupanjskoj ljestvici, što ukazuje na veliki značaj kontinuiranih pedagoških inovacija za kvalitetu studijskih programa i usklađenost znanja s potrebama na tržištu rada.

Za provedbu pedagoških inovacija ključna je institucionalna podrška i nastavnici stručnjaci koji su spremni kontinuirano pratiti trendove u svojem području i učiti u području pedagoških inovacija.

Master plan je interni razvojni projekt online obrazovanja na našem fakultetu, koji svake godine ažuriramo i nadograđujemo s ciljem podizanja kvalitete, kontinuiranog inoviranja obrazovnog procesa i razvoja kompetencija 21. stoljeća kroz primjenu inovativnih, tehnološki potpomognutih pedagoških metoda.

Visokoškolski nastavnici DOBA Fakulteta stručnjaci su i praktičari u svojem području, s bogatim iskustvom u gospodarstvu i negospodarskim organizacijama. Kao podrška nastavnicima pri uvođenju pedagoških inovacija u njihov predmet, DOBA Fakultet nudi besplatna obrazovanja, kao i voditelje programa koji ih u tome usmjeravaju. Također, za sve visokoškolske nastavnike na DOBA Fakultetu provodimo temeljno obrazovanje za provođenje online studija, gdje isti stječu osnovna znanja o online obrazovanju, njegovim specifičnostima, pedagoškim inovacijama i kvalitetnoj pripremi predmeta za online provođenje.

Na DOBA Fakultetu godišnje održavamo najmanje tri obrazovanja za nastavnike na temu pedagoških inovacija. Svake godine nastavnicima dodjeljujemo 30 nagrada za pedagoške inovacije.

Izvori:

  • Avberšek, B. i Flogie, A. (2022.). Umetna inteligenca in prihodnost učenja in poučevanja.
  • U Bregant, J., Aberšek, B., & Borstner, B. (Ur.), Sodobne perspektive družbe: umetna inteligenca na stičišču znanosti (str. 287.-308.). Sveučilište u Mariboru, Filozofski fakultet. Dostupno na: https://dk.um.si/
  • Bates, T. (2022.). Teaching in a Digital Age: Guidelines for designing teaching and learning. Vancouver: Tony Bates Associates Ltd.
  • Bregar, L., Zagmajster, M., i Radovan, M. (2020.).E-izobraževanje za digitalno družbo. Ljubljana: Andragoški centar Slovenije.
  • Znanstvena monografija Sodobni vidiki e-izobraževanja v visokem šolstvu (2023.). Maribor: DOBA Fakultet. Dostupno na https://www.fakulteta.doba.si/upload/monografije/dobaznanstvenamonografija2024_web.pdf
Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac