Novosti

Kako u ovo vrijeme pomoći osobama s disleksijom? Osobe s disleksijom, prije svega djeca, u razdoblju obrazovanja često su zanemarene – kako im e-obrazovanje može pomoći?
23. siječanj 2023.

Najbolji magistarski rad s potencijalom inovacije u 2022. godini

Kako u ovo vrijeme pomoći osobama s disleksijom? Osobe s disleksijom, prije svega djeca, u razdoblju obrazovanja često su zanemarene – kako im e-obrazovanje može pomoći?

Na ovaj je izazov odgovorila diplomantica programa Inovativni menadžment u socijali i obrazovanju, Urška Križnik, mag. inov. menadž. u obraz., u svojem magistarskom radu pod mentorstvom izv. prof. dr. Lee Bregar i sumentorstvom doc. dr. Milene Košak Babuder. S veseljem predstavljamo njezin magistarski rad, koji je bio proglašen najboljim magistarskim radom s potencijalom inovacije u 2022. godini.

Disleksija je najistraženija od svih specifičnih poteškoća i poremećaja učenja, ali još uvijek veliki broj roditelja ne prepoznaje dovoljno rano simptome, koji dijete mogu obilježiti za cijeli život. Upravo u ovom najosjetljivijem razdoblju djeca s disleksijom trebaju pomoć i podršku. Rano otkrivanje disleksije je od iznimnog značenja za razvoj zdrave ličnosti i za djetetov napredak u učenju. Urška Križnik je stoga je u magistarskom radu pod naslovom Osnutak programa e-obrazovanja za pomoć osobama s disleksijom – EIPOD, pripremila osnutak programa e-obrazovanja, koji će biti od pomoći roditeljima djece s disleksijom. Program je namijenjen roditeljima djece do petog razreda osnovne škole, a u nj se mogu uključiti i svi drugi koje ova tematika zanima, odnosno oni koji se žele opunomoćiti u području disleksije. Tečaj je u obliku MOOC-a, koji je najrašireniji oblik otvorenog obrazovanja te omogućuje veliki broj istodobnih sudionika, nema pristupnih uvjeta te je besplatan za sve sudionike.

Istraživačka strategija ovog magistarskog rada temelji se pretežno na kvalitativnom pristupu koji proizlazi iz psihološke i didaktične teorije disleksije i e-obrazovanja, na kvalitativnoj definiciji osnutka modela e-obrazovanja te na empirijskoj provjeri njegove primjerenosti s perspektive troškova. Temelji se i na kvalitativnoj evaluaciji s fokusnom skupinom potencijalnih korisnika programa.

Fokusna skupina, koja se sastojala od djece s disleksijom i od roditelja djece koja imaju disleksiju, dala je jasan signal da o disleksiji i njezinim simptomima znamo premalo. Tako na razini škole, kako među samim roditeljima. Stoga su svi bili suglasni oko činjenice da je EIPOD dobrodošao tečaj, koji će na jednostavan i multisenzoran način pomoći dovoljno rano prepoznavati simptome disleksije, te istodobno roditelje opunomoćiti do te mjere da svojoj djeci mogu biti podrška, da ih mogu poticati, razumjeti te prihvatiti njihov način učenja.

Urška Križnik nakon proglašenja njezinog rada najboljim radom u 2022. godini:

Magistarski rad pod naslovom Osnutak programa e-obrazovanja za pomoč osobama s disleksijom EIPOD, posvećujem svoj djeci koja imaju disleksiju (tih je približno deset posto) i njihovim roditeljima. Na temelju vlastitog iskustva znam koliko je važno da se znakovi i simptomi disleksije dovoljno rano prepoznaju, te koliko je važno da se djecu podrži te da im se pruži podrška pri savladavanju izazova i prepreka koje ista donosi sa sobom.

Glavni cilj magistarskog rada bio je osmisliti program e-obrazovanja za slovenski prostor, kojim će roditelji te preostala (laička) javnost dobiti konkretne informacije i naputke kako djeci s disleksijom pomoći kroz proces obrazovanja. Program je namijenjen roditeljima djece do petog razreda osnovne škole, slobodno je dostupan i besplatan. Osmišljen je u obliku MOOC-a, koji je najrašireniji oblik otvorenog obrazovanja. Tečaj koji je podijeljen na pet nastavnih jedinica ima kratke i bogate sadržaje, sadrži mnogo multimedijskih umetaka, koji se isprepliću kroz pismena gradiva, a nudi i interaktivnu digitalnu priču i test s pomoću kojega roditelji mogu provjeriti postoji li vjerojatnost da njihovo dijete ima simptome disleksije. Sva daljnja testiranja provodi stručni štab na školi ili u centrima koji se bave testiranjem djece za poteškoće i poremećaje učenja. EIPOD ima vrlo važne karakteristike za sudionike, a oni su: fleksibilnost u vremenu, sadržaju, mjestu i tempu obrazovanja, koje u najvećoj mjeri omogućuje kvalitetna zamisao. On je jednostavan, sažet, s dobro promišljenim sadržajima koji roditeljima mogu biti od momentalne pomoći. Nudi i diskusijski forum za roditelje te Forum za podršku, u kojem djeca mogu međusobno razmjenjivati iskustva i strategije učenja.

Vesela sam da je Povjerenstvo za odabir najboljeg magistarskog rada s potencijalom inovacije prepoznala poruku koju rad nosi u sebi. Važno je opunomoćiti što veći broj dionika koji sudjeluju u procesu obrazovanja djece s disleksijom. No još je važnije da se ukloni etiketa da su djeca s disleksijom drugačija. Nisu. Ona samo uče na drugačiji način.

A osobito bih voljela naglasiti sljedeće: deset posto djece koja se školuje i njihovih roditelja ili skrbnika treba tri osnovne stvari: informaciju, savjet i konkretnu pomoć. EIPOD može osigurati informaciju i savjet. Konkretna pomoć je potom u domeni stručnjaka. Istraživanje je pokazalo potrebu za daljnjim osvješćivanjem laičke javnosti, a tijekom samog istraživanja često se pokazala i tendencija za osvješćivanjem učitelja. Radom se želim obratiti i onima koji će u razredu imati dijete koje će do rezultata dolaziti drugačijim putem od onog propisanog. Dijete koje lakše čita gradivo ako je ono napisano u Arielu, Verdani ili Calibriju. Dijete koje je kreativno, koje razmišlja izvan okvira. Dijete koje rješenje pronalazi s pomoću utisaka i intuicije. Takvo dijete nije drugačije, ono nije lijeno te nije glupo. Takvo dijete pomiče granice razvoja, mijenja i stvara bolji svijet. Dijete koje na natječaju za slobodno radno mjestu u NASI ima značajniju prednost ispred ostalih. Na ovom mjestu još jednom od srca zahvaljujem prof. dr. Bregar, koja me svojim bogatim znanjem i iskustvima inspirirala te usmjeravala cijelo vrijeme nastajanja ovoga rada. Iskrena hvala i doc. dr. Košak Babuder, koja me opunomoćila u području disleksije.

Zahvaljujem i našoj DOBI, koja nama, studentima, pruža ovakav način studija kroz koji možemo rasti i razvijati se, te prije svega, jačati svoju inovativnost i kreativnost. Još jednom iskreno hvala!

U prosincu je povjerenstvo za odabir najboljeg magistarskog rada s potencijalom inovacije između 14 najviše ocijenjenih radova odabralo najbolji. Povjerenstvo se sastojalo od sljedeća tri člana: prof. dr. Borisa Cizelja, doc. dr. Tomaža Klobučara i doc. dr. Branka Škafara.

Nekoliko izjava članova povjerenstva:

»Odabrana tema je aktualna te, s obzirom na broj djece s disleksijom u Sloveniji, i vrlo važna, naime rezultati su izravno zanimljivi i za više od deset tisuća osoba (roditelja, učitelja, mladih i laičke javnosti).«

»Autorica ovu problematiku predstavlja izuzetno sustavno te obrađuje kako bi trebalo učitelje i roditelje osposobiti da pogođenoj djeci mogu učinkovito pomoći. Kao što upozorava, ovo je osobito aktualno u doba digitalizacije i učenja na daljinu. Pored obrade bogate strane i domaće literature (88 izvora), provela je i iznimno zanimljiv razgovor s fokusnom skupinom, čije je rezultate dobro interpretirala.«

»Primjenjivost i provedljivost programa u praksi se pokazuje i u detaljima opisa nastavnih jedinica i konkretnim rješenjima te predstavljenim troškovnim izračunima. Magistarski rad sadrži jasne informacije o tome koje su aktivnosti potrebne za sam razvoj i provedbu programa u praksi.«

Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac
Deli